Haarlem

 



De stadskeur voor zilveren voorwerpen uit Haarlem zijn gemerkt met het stadwapen: een zwaard met aan weerszijden 2 sterren.


17e eeuwse papkom uit Haarlem

stadskeur: Haarlem
meesterteken: E = Cornelis Ebbekin
jaarletter: X = 1684
gehalte: grote keur (Hollandse leeuw)
kwaliteit: uitstekend
afmetingen: l = 20,2 cm (oor tot oor), d = 12,9 cm, h = 5,0 cm
gewicht: 131 g
bijzonderheden:  de achtlobbige papkom is uit een stuk gedreven en staat op een ronde voet. Elke lob is voorzien van geometrische motieven aan de onderzijde uitlopend is een gestippelde bloem. De 2 gegoten horizontale oren zijn uitgevoerd als een boeket. De papkom is van museale kwaliteit.
Een soortgelijke kom met bijna identieke oren is in het bezit van het Frans Halsmuseum te Haarlem en is afgebeeld in 'Haarlemse zilversmeden en hun merken' van K. A. Citroen op pagina 154 (nr. 25).
prijs: op aanvraag
 

Meer informatie

17e eeuwse papkom uit Haarlem

stadskeur: Haarlem,
meesterteken: een kandelaar = onbekende zilversmid (zie 'Haarlemse zilversmeden en hun merken' van K.A. Citroen nr. 51)
jaarletter: E = 1667
gehalte: grote keur
kwaliteit: uitstekende kwaliteit
afmetingen: l = 19,6 cm, d = 12,0 cm, h = 4,6 cm
gewicht: 124 g
bijzonderheden: de achtlobbige papkom is uit een stuk gedreven en staat op een ronde voet. Elke lob is voorzien van geometrische motieven aan de onderzijde uitlopend is een gestippelde bloem. De 2 gegoten horizontale oren zijn uitgevoerd als een boeket. De papkom is van museale kwaliteit.
Een soortgelijke kom met bijna identieke oren is in het bezit van het Frans Halsmuseum te Haarlem en is afgebeeld in 'Haarlemse zilversmeden en hun merken' van K. A. Citroen op pagina 154 (nr. 25).
De (onbekende) zilversmid met het meesterteken van een kandelaar was werkzaam in Haarlem van ca. 1654 tot ca. 1667. 
Deze papkom staat beschreven in "Dutch Silver", deel II van J.W. Frederiks onder nr. 362 en is afgebeeld op plaat nr. 161.
prijs: op aanvraag
 

Meer informatie

Cabaret uit Haarlem

stadskeur: Haarlem
meesterteken: hoofd naar links = Hendrik van Kempen II
jaarletter: C = 1737
gehalte: grote keur (Hollandse leeuw)
kwaliteit: uitstekend
afmetingen: l = 18,0 cm, b = 18,0 cm
gewicht: 259 gr
bijzonderheden: Het vierkante cabaret is vervaardigd in de Lodewijk XIV stijl. In de vier hoeken zijn uitstulpingen aangebracht door middel van C-voluten. Het cabaret is op de onderzijde gekeurd met het meesterteken, de stadskeur van Haarlem, de Hollandse leeuw en de jaarletter. Ook een trembleersteek is op de onderzijde aangebracht.
Op de voorzijde van het cabaret zijn familiewapens gegraveerd: van Elbert Baron van Hochepied (links) en zijn echtgenote Anna Margaretha Boelema (rechts). Zij traden op 25 november 1735 in Haarlem in het huwelijk. Anna Margaretha Boelema was de enige dochter van Gerard Boelema en zijn vrouw Anna Craije. Gerard Boelema was actief in de politiek van de gemeente Haarlem. Van 1721 tot 1730 was hij schepen en lid van de Raad van Haarlem. In 1737 en 1738 was hij burgemeester van de stad Haarlem. Elbert Baron de Hochepied was de Nederlandse consul in Turkije. Zowel Elbert Baron de Hochepied als zijn echtgenote Anna Margaretha Boelema zijn in Istanbul overleden in respectievelijk 1763 en 1756.
Hendrik van Kempen II was de zoon van Abraham van Kempen en Hendrikje Jans. Hij treedt in 1713 in het huwelijk met Margarietje Meenharst. Hij was zilversmid in Haarlem van 1713 tot 1748.
prijs: op aanvraag

Meer informatie

Kandijbakje uit Haarlem

stadskeur: Haarlem (verpoetst)
meesterteken: een harp = David de Klerk
jaarletter: S = 1752
gehalte: grote keur (Hollandse leeuw)
kwaliteit: uitstekend
afmetingen: l = 11,2 cm, b = 8,8 cm, h = 6,5 cm
gewicht: 73 gr
bijzonderheden: Het kandijbakje heeft een ovale vorm met een gecontourneerde bovenrand van C-voluten. Aan de lange zijden van het bakje is op twee tegenover elkaar gelegen plaatsen een scharnierend hengsel aangebracht. Het bakje is gemaakt in de Lodewijk XIV stijl en is voorzien van rocailles, schelpen en florale motieven. Het bakje staat op een ovale voet. Direct boven de voet is een horizontale band aangebracht van geometrische en florale motieven. Op de bovenzijde van de bodemrand is ook het lossingsteken 1795 van de stad Haarlem (een cursieve hoofdletter N) ingeslagen. 
David de Klerk was werkzaam in Haarlem van circa 1744 tot circa 1795.
prijs: op aanvraag
 

Meer informatie

Theebus uit Haarlem

stadskeur: Haarlem
meesterteken: letters CJ = Casper Janszonius
jaarletter: v = 1730
gehalte: grote keur (Hollandse leeuw)
kwaliteit: uitstekend
afmetingen: h = 12,6 cm,  d = 7,2 cm
gewicht: 97 gr
bijzonderheden: De theebus in Lodewijk XIV stijl heeft een bolle buik met verticale cannelures, doorlopend op het dopje. Aan de bovenzijde van de buik zijn lambrequins en culotten aangebracht en aan de onderzijde acanthus bladeren op een gematteerde  ondergrond. De ronde voet is voorzien van knorren. Casper Janszonius was werkzaam in Haarlem van 1723 tot 1770.
prijs: op aanvraag
 

Meer informatie

Zeldzaam verguld zilveren zoutvat met albast uit Haarlem

stadskeur: Haarlem
meesterteken: CJ = Casper Janszonius
jaarletter: R =1727
gehalte: grote keur (Hollandse leeuw)
kwaliteit: uitstekend
afmetingen: l = 9,9 cm, b = 6,9 cm
bijzonderheden: Het zoutvat bestaat uit een albasten schaaltje, dat ondersteund wordt door een verguld zilveren voet. Boven de voet is een knorrenrand aangebracht, daarboven zijn gegraveerde florale motieven. Het zoutvat is gekeurd aan de onderzijde van de bodemrand.
Casper Janszonius is met name bekend door de vele theebussen en theepotten die hij vervaardigde. Een zoutvat van zijn hand, zoals wordt aangeboden, is dan ook uitermate zeldzaam. Het zoutvat is van museale kwaliteit.
Casper Janszonius was werkzaam in Haarlem van 1723 tot 1770.
prijs: VERKOCHT
 

Meer informatie